Business

Vedetele strălucesc și în lumea afacerilor

Celebritățile autohtone par să se priceapă și la business. Dacă unii dintre cei mai cunoscuți entertaineri sau sportivi au investit în firme aflate în strânsă legătură cu domeniul în care și-au câștigat notorietatea, alții au avut curaj și au riscat în alte zone, cum ar fi restaurantele, hotelurile sau comerțul cu haine ori cosmetice.

Valoarea netă a activelor deținute de vedeta americană de televiziune Kim Kardashian, cu afaceri în zona de beauty și fashion, a fost estimată în 2022 la circa 1,8 miliarde de dolari. Oprah Winfrey, care a devenit celebră tot datorită televiziunii din SUA, are o avere estimată la 2,6 miliarde de dolari și investiții în media, industria alimentară sau restaurante. Asta în timp ce faimosul jucător de baschet LeBron James a atins recent statutul de miliardar în dolari ca urmare a modului în care au evoluat afacerile sale din zone precum sport și fitness, alimentație publică, transport sau producție de film. Și unele dintre vedetele din muzica americană au știut să-și facă banii să se înmulțească. Rapperul Jay-Z, de exemplu, a devenit miliardar în 2019, atât datorită câștigurilor din cariera sa artistică, cât și celor din investițiile plasate în branduri de alcool și îmbrăcăminte sau în firme globale precum Uber.

Multe din celebritățile din muzica, televiziunea sau sportul autohtone au încercat să-și multiplice și ele câștigurile, investind atât în firme din zona lor de confort, cât și, uneori, în zone de business total diferite. Nivelul de notorietate și de valoare al acestor companii este, evident, departe de a putea fi comparat cu cel al firmelor deținute de vedetele internaționale. Însă tentativele de acest gen, uneori reușite, alteori nu chiar, merită menționate și chiar lăudate într-o țară care are încă restanțe majore în ceea ce privește apetența pentru investiții și chiar înțelegerea capitalismului.

Între ecran și business

Celebrii prezentatori ai matinalului de la Antena 1, Dani Oțil și Răzvan Simion, sunt și businessmeni. Dani deține 20% Impresso Lounge SRL, care operează o cafenea în zona Herăstrău din Capitală. În 2022, firma a avut venituri de 1,7 milioane de lei și un profit net de 108.000 lei. Conform mai multor articole din ultimii ani, el este asociat și în ”The Grill”, un restaurant de lux situat în aceeași zonă. Asta în timp ce Răzvan a obținut în 2021 (de când datează ultimele informații disponibile) un profit net de aproape 350.000 de lei prin firma sa de producție cinematografică și programe de televiziune Vânătorii de Zmeie SRL.

Și concurenții de la Pro TV se înțeleg destul de bine cu sectorul de business. Andreea Esca, de exemplu, deține Andreea Esca SRL (profit net de aproape 340.000 de lei în 2021), dar și firma de organizat evenimente Atelierul de Vise SRL (care i-a adus în același an o pierdere de 57.000 de lei) sau complexul turistic Oberwood, format din cinci căsuțe de lemn și două case tradiționale situat în Porumbacu de Sus, la poalele Făgărașului (care a raportat în 2021 un profit net de peste 200.000 de lei).

Smiley, pe numele din buletin Andrei Tiberiu Maria, a obținut un profit net de peste 700.000 de lei în 2021 din casa de discuri Ha Ha Ha Production SRL. În vara lui 2022 s-a anunțat că HaHaHa Production, firma de management muzical Milk&Honey și Oak Felder, câștigător al premiului Grammy, au înființat împreună Romdrops, care urmează să activeze pe piața internațională a muzicii. ”Este un moment pe care îl aștept de multă vreme, la care am visat încă de când am înființat HaHaHa Production. Deși așa pare, acesta nu este un început, este o continuare a tot ceea ce facem noi, echipa de la Ha, de 13 ani, zi de zi”, spunea la acel moment Smiley.

Colega sa de scenă Andra, pe numele ei întreg Alexandra Irina Măruță, este asociată în patru firme împreună cu soțul ei, cunoscutul om de televiziune Cătălin Măruță. Una dintre ele, Andra Records SRL a avut în 2021 un profit net de 2,8 milioane de lei, în timp ce Ocean Music SRL a raportat pentru același an un profit net de 1,3 milioane de lei. O a treia companie, Sunny Music SRL, le-a adus celor doi în 2021 un câștig de 330.000 de lei, în timp ce Plan B Music SRL a performat ceva mai modest, cu 30,000 de lei profit net.

Dar apetitul pentru business al familiei Măruță nu s-a oprit aici. Cătălin Măruță este asociat în Red Music SRL, care a avut în 2021 un profit net de aproape 2,5 milioane de lei, în Studio 78 SRL, cu peste jumătate de milion de lei, și în Red Entertainment Group SRL, cu rezultate ceva mai puțin impresionante (respectiv 76.000 de lei profit net în același an). După cum ne dezvăluie și numele celor șapte firme, este vorba de afaceri din zona de entertainment, atât de familiară celor doi.

Performanță și în afara terenului

În zona sportivă este deja celebru pentru rezultatele bune în afaceri Gheorghe Hagi, care deține Hotelul Iaki din Mamaia, numit așa după cei doi copii ai ”Regelui”, Ianis și Kira. În 2021, firma care administrează hotelul, Hagi Sport SRL, a avut încasări de peste 18 milioane de lei și un profit net de 2,4 milioane de lei. O altă companie controlată de Hagi, F.C.V. Farul Constanta SA, a înregistrat în 2021 un profit net de peste 2,3 milioane de lei.

Tot din Constanța este și Simona Halep. Faimoasa jucătoare de tenis este asociată cu fratele său, Nicolae, în New Concept Imob SRL, activă în zona imobiliară, care a terminat 2021 cu un profit net de peste 700.000 de lei, și în SH Resort SRL, operând în industria hotelieră, care a raportat pentru 2022 un profit net de circa 850.000 de lei. SH Resort administrează Lotus Studios, un aparthotel în Mamaia. ”Unitatea are 20 de apartamente, cu o suprafață de 60 de metri pătrați, și va funcționa doar în sezonul estival”, dezvăluia, la momentul inaugurării din 2021, Nicolae Halep. Nu la fel de bine a mers firma tatălui Simonei, Stere Halep. SNH Gold Imperial SRL, care activează în domeniul agricol, a înregistrat în 2022 o pierdere de peste 250.000 de lei.

Avantaje și dezavantaje

Multe din celebritățile locale care au trecut pragul spre lumea afacerilor nu au făcut-o neapărat în concordanță cu experiența și aria lor de competență. Delia și soțul ei, Răzvan Munteanu, dețin localul ”The Vintage Pub” din centrul vechi al Bucureștiului. Black Spirit SRL, firma care administrează pub-ul și în care Delia are 75% din acțiuni, a înregistrat în 2021 un profit net de peste un milion de lei. Alte firme în care faimoasa cântăreață este asociată sunt, însă, mai apropiate de zona de entertainment: Deliaevent SRL (profit net de aproape 1,8 milioane de lei în 2021) sau Roka Records SRL (400.000 de lei profit acum doi ani).

Asta în timp ce Dana Rogoz a lansat în urmă cu mai mulți ani o linie de îmbrăcăminte și de parfumuri sub brandul Moon. Aceasta operează pe firma deținută de soțul său, regizorul Radu Dragomir (Tomato Film SRL). În 2021, afacerea fostei Abramburica a adus un profit net de 65.000 de lei.

Există un avantaj clar în fața celorlalți antreprenori pentru vedetele lansate în afaceri? Adrian Codîrlașu, vicepreședintele CFA România, crede că acest lucru depinde, de la caz la caz. ”Pentru afacerile cu vizibilitate mai mare la public, notorietatea proprietarului contează și poate aduce clienți suplimentari. Pentru businessurile ceva mai discrete, nu e neapărat un avantaj semnificativ”, consideră el. Codîrlașu spune, totuși, că networkingul, atât de important în capitalism, este un capitol la care vedetele, prin natura ocupației lor principale, stau mai bine decât mulți dintre oamenii de afaceri obișnuiți. 

”Totuși, în ciuda acestor atuuri, există riscul, concretizat, de altfel, în destule situații, ca notorietatea, talentul și experiența dintr-un anumit domeniu, cum ar fi muzica, actoria ori sportul, să nu însemne că persoana respectivă este competentă și în zona de business. În concluzie, vedetele care se lansează în afaceri ar trebui să apeleze la sfaturile unor experți”, concluzionează analistul financiar.

Cele mai recente știri

To Top