Industria vinului din Australia a salutat vestea că China va renunţa la tarifele anti-dumping, redeschizându-şi piaţa în faţa importurilor, însă condiţiile economice dificile din 2024 nu vor aduce creşterea pe care o caută producătorii de vin din întreaga lume, transmite Reuters.
Timp de două decenii, China a fost motorul care a stimulat creşterea industriei mondiale a vinului, pe măsură ce o clasă mijlocie în creştere a început să aprecieze vinurile din Australia, Chile, Italia şi Franţa.
Însă, mulţi directori din industria vinului din China spun acum că atât piaţa cât şi consumul intern au probleme în a-şi reveni din criza care a început înainte de pandemie şi a fost prelungită de restricţiile impuse în timpul pandemiei.
„Piaţa a scăzut semnificativ în termeni de interes al consumatorilor pentru vin şi nu dă semne de revenire post COVID”, spune Kym Anderson, directoarea centrului de studii economice privind vinul de la Universitatea din Adelaide. Potrivit acesteia, consumul de vin al Chinei în 2023, care include atât importurile cât şi producţia internă, s-a situat la un sfert faţă de vârful atins în 2017 iar volumul importurilor anuale s-a redus cu două treimi în această perioadă.
În paralel, din ce în ce mai mulţi jucători locali şi internaţionali au aglomerat piaţa, astfel că sunt oferite mult mai multe băuturi alcoolice, pe lângă vin, spune Judy Chan, director la cel mai important producător chinez de vin, Grace Vineyards. „Vedem acum mult mai multe cockteiluri, beri artizanale, sunt mult mai multe alegeri pentru consumatori. Vinul avea această alură de sofisticare internaţională. O parte a problemei este că şi-a pierdut alura”, spune Judy Chan.
Piaţa de alcool din China este cea mai mare din lume, estimată la 336 miliarde de dolari, chiar dacă este dominată de o băutură spirtoasă locală denumită baijiu. Iar eforturile de recuperare a unei cote de piaţă mai mari pentru băuturile străine au fost frânate de apatia consumatorilor după pandemia de COVID-19.
Chiar dacă încrederea consumatorilor a crescut cu 1,5% în luna ianuarie, ea rămâne totuşi în apropiere de un minim istoric, în condiţiile în care încetinirea ritmului de creştere, problemele de piaţa imobiliară şi nivelul ridicat al şomajului în rândul tinerilor limitează cheltuielile discreţionare.
Yan Yu, care foloseşte reţeaua socială WeChat pentru a vinde vin direct clienţilor, majoritatea din clasa mijlocie, spune că clienţii au devenit mai sensibili la subiectul preţ după pandemie, şi cele mai populare sunt vinurile cu preţ de sub 200 de yuani (28 de dolari). „China este o piaţă dificilă. Contextul este unul problematic. Trebuie să găsesc oameni care nu au încercat până acum vin şi sunt curioşi. Aşa îmi cresc afacerea. Trebuie să intri în competiţie”, spune Yan Yu.
Cu toate acestea, Judy Chan crede că piaţa chineză rămâne una puternică pe segmentul superior, oamenii fiind dispuşi să cumpere vinuri scumpe de calitate. „Cred că vinurile Penfolds vor performa bine”, a spus Judy Chan făcând referire la cea mai renumită marcă de vin a celui mai mare producător australian, Treasury Wine Estates. „Oamenii sunt dispuşi să plătească pentru o marcă recunoscută de vin”, a adăugat Judy Chan.
Chiar dacă vinurile Penfolds este posibil să fie apreciate de consumatori, revenirea vinurilor australiene în China va fi un proces dificil pentru mulţi alţi producători care se luptă deja cu problema supraofertei. Revenirea producătorilor australieni va duce la diminuarea cotelor de piaţă pentru cei din ţări precum Franţa, Chile şi Italia, care au beneficiat de absenţa rivalilor australieni pentru a deveni lideri pe piaţa vinurilor de import din China, evaluată la 1,6 miliarde de dolari, cu ponderi de 48,24%, 19,31% şi respectiv 10,1% în 2023.
Chiar dacă acordul de liber schimb convenit în 2015 de Australia cu China oferă vinurilor australiene un avantaj competitiv faţă de multe alte state, refacerea capacităţii de export a Australiei în China este un proces care va avea nevoie de timp iar importurile pe o piaţă care la nivel general se contractă sunt puţin probabile să revină rapid la cifra din 2019, de 790 milioane de dolari.