Eforturile Kremlinului de a paraliza livrările de produse alimentare ale Ucrainei au succes, o treime din exporturile de cereale ale ţării fiind suprimate de când au fost blocate efectiv porturile sale de la Marea Neagră, luna trecută, transmite Bloomberg.
Scăderea marchează un obstacol major pentru economia Ucrainei şi securitatea alimentară la nivel global, chiar dacă de la începutul invaziei ruseşti UE a alocat un miliard de euro pentru construirea rutelor alternative. Săptămâna aceasta, oficialii SUA au anunţat că lucrează cu partenerii europeni în vederea menţinerii fluxului exporturilor de cereale, care se bazează pe fluviul Dunărea şi alte căi, după ce porturile nu mai sunt sigure.
„Problema cheie o reprezintă porturile fluviale. Dar majorarea exporturilor prin porturile fluviale s-ar putea dovedi dificilă, în condiţiile în care Rusia a început bombarea porturilor Izmail şi Reni”, a apreciat Evghenia Sleptsova, economist la Oxford Economics.
În perioada 15 iulie – 15 august, Ucraina a putut exporta doar 3,2 milioane de tone de cereale, uleiuri vegetale şi preparate culinare, în scădere de la 4,4 milioane de tone în mai şi 4,8 milioane de tone de în iunie, când încă era în vigoare acordul mediat de ONU pentru exportul cerealelor via Marea Neagră, arată datele companiei de consultanţă UkrAgroConsult.
Din porturile ucrainene la Dunăre plecau circa un sfert din exporturile de cereale înainte de retragerea Rusiei, în 17 iulie, din acordul mediat de ONU pentru exportul cerealelor via Marea Neagră. Ulterior porturile au devenit principala rută de export, cerealele fiind trimise pe barje în portul românesc la Marea Neagră Constanţa, pentru a pleca mai departe.
Chiar şi în condiţii de război, Ucraina încă este un exportator de cereale important la nivel global, iar acordul pentru exportul cerealelor via Marea Neagră a ajutat la atenuarea preţurilor ridicate pe plan mondial şi a menţinut livrările către consumatori.
Dar comerţul cu cereale al Rusiei a beneficiat de pe urma problemelor cu care se confruntă Ucraina. Exporturile ruseşti sunt în creştere şi ar urma să reprezinte aproape un sfert din comerţul global cu grâu în sezonul 2023/2024.
Ucraina se confruntă şi cu probleme logistice: din cauza perturbărilor traficului pe Dunăre, unele nave au nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la destinaţie, susţine Alex Lissitsa, membru al Board-ului Ukrainian Agribusiness Club.
Întârzierile şi volumele mai mici transportate duc la costuri de transport mai ridicate. Olena Vorona, director operaţional la Agrotrade Group, a informat că firma a reorientat complet fluxurile către porturile de la Dunăre şi către calea ferată, chiar înainte de retragerea Rusiei din acord, dar costurile de transport sunt cu până la 50% mai ridicate.
„În multe regiuni, cel mai probabil fermierii se vor gândi să reducă suprafaţa însămânţată cu cereale de toamnă, deoarece preţurile oferite pe piaţă nu acoperă costurile”, a declarat Lissitsa.
Între timp, operatorul feroviar ucrainean informează că timpul de aşteptare la graniţele către statele europene este în prezent de aproximativ 5-6 zile. Şeful operatorul feroviar ucrainean, Yevhen Lyashchenko, a declarat pentru Bloomberg că se pregăteşte pentru majorarea exporturilor pe calea ferată.
Totuşi, aceste pregătiri ar putea să nu fie suficiente pentru evitarea scăderii exporturilor. În semestrul doi din acest an, exporturile ucrainene de cereale şi uleiuri vegetale ar putea scădea cu 25%, comparativ cu primele şase luni din 2023. „Un astfel de declin ar şterge 3% din PIB-ul Ucrainei în semestrul doi din acest an”, avertizează Sleptsova.