Deprecated: Funcția WP_Dependencies->add_data() a fost apelată cu un argument care este considerat învechit începând cu versiunea 6.9.0. Comentariile condiționale IE sunt ignorate de toate navigatoarele acceptate. in /var/www/incomemagazine.ro/public/wp-includes/functions.php on line 6131
Transporturi

Comisia Europeană amendează cu 72 milioane de euro cartelul producătorilor de baterii de pornire pentru autovehicule

Comisia Europeană a amendat trei producători de baterii de pornire pentru autovehicule – Exide, FET (inclusiv predecesorul său, Elettra) și Rombat, precum și asociația comercială Eurobat – cu o sumă totală de aproximativ 72 de milioane de euro pentru participarea la un cartel de lungă durată privind bateriile de pornire pentru autovehicule, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Acest cartel a restrâns concurența și este posibil să fi condus la prețuri mai mari pentru autoturismele și camioanele fabricate în Europa, a informat Executivul comunitar.

Compania Clarios (fosta JC Autobatterie) nu a fost amendată, deoarece a dezvăluit Comisiei cartelul în cadrul programului de clemență. În paralel, Comisia a închis procedurile inițiate împotriva producătorului de baterii de pornire pentru autovehicule Banner și a furnizorului de servicii Kellen.

Investigația Comisiei a arătat că, timp de peste 12 ani, cei patru producători, Clarios, Exide, FET și Rombat, împreună cu Eurobat, au încheiat acorduri anticoncurențiale și s-au angajat în practici concertate legate de vânzarea de baterii de pornire pentru autovehicule către producătorii de echipamente originale (‘OEM’) pentru autovehicule din Spațiul Economic European (”SEE”).

Bateriile de pornire pentru autovehicule sunt utilizate în principal pentru vehiculele acționate de motoare cu ardere, cum ar fi autoturismele sau camioanele. Plumbul este cea mai importantă materie primă și cel mai important factor de cost pentru aceste baterii, iar producătorii de baterii plătesc o primă furnizorilor pentru a achiziționa plumb care să aibă calitatea necesară, a informat Executivul comunitar..

Comisia a constatat că cei patru producători, ajutați de asociația profesională Eurobat, au convenit să creeze prime calculate pe baza prețului lor de achiziție a plumbului (”primele Eurobat”) și să le publice în revista specializată Metal Bulletin. Acestea au convenit, de asemenea, să utilizeze aceste prime în negocierile privind prețurile cu clienții lor OEM respectivi, de exemplu cu producătorii de autoturisme și camioane, pentru a se asigura că acest suprapreț este menținut la un nivel mai ridicat decât ar fi fost în absența unui astfel de acord.

În general, un suprapreț este un instrument legitim utilizat de furnizori pentru a reflecta modificările costurilor materiilor prime în prețurile produselor, permițându-le să transfere acest risc de cost clienților. Cu toate acestea, este clar ilegal ca furnizorii să coordoneze în secret introducerea și utilizarea unui astfel de suprapreț ca standard la nivelul întregului sector, a precizat Executivul comunitar.

Comportamentul celor patru producători de baterii de pornire pentru autovehicule și al Eurobat constituie o încălcare unică și continuă, care reprezintă o încălcare prin obiect în temeiul articolului 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (”TFUE”) și al articolului 53 din Acordul privind SEE, care interzic acordurile și alte practici comerciale restrictive ce pot afecta comerțul și pot împiedica sau restrânge concurența în cadrul pieței unice, a concluzionat Comisia.

Amenzile au fost stabilite pe baza Orientărilor Comisiei din 2006 privind amenzile.

Atunci când a stabilit nivelul amenzii, Comisia a luat în considerare diverse elemente, inclusiv media valorii anuale a vânzărilor, în SEE, de baterii de pornire pentru autovehicule către OEM care produc vehicule auto și către rețeaua lor de reparatori autorizați. De asemenea, Comisia a luat în considerare durata și gravitatea încălcării, precum și acoperirea geografică a acesteia și cotele de piață ale întreprinderilor în cauză pe piața SEE.

Clarios (inclusiv societățile-mamă Johnson Controls International PLC și Johnson Controls, Inc.) a cooperat cu Comisia în cadrul programului de clemență (Comunicarea din 2006 privind politica de clemență) și, prin urmare, a beneficiat de imunitate totală pentru că a informat Comisia cu privire la acest cartel. FET (inclusiv una dintre societățile-mamă, Resonac) și Rombat (inclusiv societatea-mamă Metair) au cooperat cu Comisia în cadrul programului de clemență și au obținut o reducere cu 50%, respectiv 30% a amenzii.

Amenda impusă Dofin, care, pentru o anumită perioadă, a fost societatea-mamă a întreprinderii Elettra, este plafonată la zero euro, deoarece întreprinderea nu este activă în prezent din punct de vedere economic și nu realizează nicio cifră de afaceri. Amenda impusă Eurobat pentru rolul său de facilitator este stabilită la 125.000 euro ca sumă forfetară. Impunerea unei amenzi Eurobat, pe lângă amenzile impuse membrilor săi, trimite un semnal important că asociațiile profesionale trebuie să se asigure că nu facilitează conduita sau contactele între membrii lor care încalcă normele în materie de concurență.

Mai multe întreprinderi au depus o cerere privind absența capacității de plată în temeiul punctului 35 din Orientările Comisiei din 2006 privind amenzile. Comisia a evaluat atent și obiectiv situația financiară a fiecărei întreprinderi care a depus o astfel de cerere și a acordat o reducere a amenzii uneia dintre întreprinderile în cauză. În plus, Comisia, exercitându-și marja de apreciere, a acordat mai multor întreprinderi posibilitatea de a-și plăti amenda în mai multe tranșe anuale prestabilite.

Bateriile de pornire pentru autovehicule transmit curent electric motorului de pornire, care pornește motorul în cazul autoturismelor acționate de motoare cu ardere tradiționale. De asemenea, acestea alimentează cu energie echipamentele electrice ale autoturismelor.

În cazul tuturor tipurilor de baterii de pornire pentru autovehicule, plumbul este cea mai importantă materie primă și cel mai important factor de cost. Pentru a putea fi folosit pentru bateriile de pornire pentru autovehicule, plumbul trebuie să fie mai pur în comparație cu plumbul negociat în mod obișnuit la London Metal Exchange și să aibă anumiți aditivi. Producătorii de baterii starter pentru autovehicule plătesc o primă furnizorilor lor principali pentru achiziționarea de plumb cu aceste calități.

Cazul se referă la bateriile de pornire pentru autovehicule vândute producătorilor de automobile din SEE pentru a fi utilizate în autoturisme noi și ca piese de înlocuire (dar numai dacă sunt vândute prin intermediul rețelei de servicii de reparatori autorizați a producătorilor de automobile).

Ancheta Comisiei a început la 26 septembrie 2017 în urma unei cereri introduse în temeiul Comunicării Comisiei din 2006 privind politica de clemență de Johnson Controls International PLC, inclusiv de filiala sa Clarios (fosta JC Autobatterie). Resonac (și filiala sa FET), precum și Metair (și filiala sa Rombat) au depus cereri de clemență după ce Comisia a trimis solicitări de informații.

La 30 noiembrie 2023, Comisia a inițiat procedura oficială și a trimis o comunicare privind obiecțiunile (‘CO’) către cinci producători de baterii de pornire pentru autovehicule, Eurobat și furnizorul de servicii Kellen. Răspunsurile la CO au fost primite în perioada martie-aprilie 2024. În urma evaluării răspunsurilor la CO și a audierii, Comisia a decis să închidă procedurile împotriva producătorului de baterii de pornire pentru autovehicule Banner și a furnizorului de servicii Kellen.

Articolul 101 din TFUE și articolul 53 din Acordul privind SEE interzic acordurile și alte practici comerciale restrictive care pot afecta comerțul și pot împiedica sau restrânge concurența în cadrul pieței unice. Punerea în aplicare a articolului 101 din TFUE este definită în Regulamentul 1/2003.

Amenzile impuse întreprinderilor care au încălcat normele antitrust ale UE sunt plătite la bugetul general al UE. Aceste încasări nu sunt alocate anumitor cheltuieli, dar contribuțiile statelor membre la bugetul UE pentru anul următor sunt reduse în consecință. Prin urmare, amenzile contribuie la finanțarea UE și la reducerea sarcinii pentru contribuabili.

Programul de clemență al Comisiei le oferă întreprinderilor posibilitatea de a divulga participarea lor la un cartel și de a coopera cu Comisia în cursul unei investigații. Un solicitant a cărui cerere de clemență se soluționează pozitiv fie va evita complet o amendă potențial ridicată, fie va beneficia de o reducere substanțială a acesteia.

În conformitate cu punctul 35 din Orientările Comisiei din 2006 privind amenzile, în cazuri excepționale, Comisia poate, la cerere, să țină seama de absența capacității de plată a întreprinderii într-un anumit context social și economic. Comisia evaluează în detaliu situația financiară a solicitantului în cauză pe baza situațiilor sale financiare recente, a proiecțiilor pentru anul curent și pentru anii următori, precum și a indicatorilor care măsoară, printre altele, soliditatea financiară, profitabilitatea, solvabilitatea și lichiditatea acestuia.

Comisia a creat un instrument cu ajutorul căruia persoanele fizice sau întreprinderile pot denunța comportamentul anticoncurențial, fiindu-le respectat, în același timp, anonimatul. Instrumentul protejează anonimatul persoanelor care denunță nereguli prin intermediul unui sistem de mesagerie criptat, special conceput, ce permite comunicarea în ambele sensuri. Instrumentul poate fi accesat făcând clic pe acest link:

Orice persoană sau întreprindere afectată de un comportament anticoncurențial, astfel cum este descris în acest caz, poate sesiza instanțele statelor membre și poate solicita despăgubiri. Atât jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cât și Regulamentul nr. 1/2003 confirmă faptul că, în cauzele aflate pe rolul instanțelor naționale, o decizie a Comisiei constituie o dovadă obligatorie a faptului că respectivul comportament a avut loc și a fost ilegal. Chiar dacă Comisia a amendat întreprinderile respective, despăgubirile pot fi acordate de instanțele naționale fără a fi reduse din cauza amenzii aplicate de Comisie, a precizat Executivul comunitar.

Directiva privind acțiunile în despăgubire pentru încălcarea normelor antitrust facilitează obținerea de despăgubiri de către victimele practicilor anticoncurențiale.

”Luni am amendat trei producători de baterii de pornire pentru autovehicule și asociația lor profesională pentru că au convenit să introducă o suprataxă pentru vânzarea bateriilor lor, încălcând normele UE în materie de concurență. Cu alte cuvinte, acestea au stabilit prețul. Avem toleranță zero față de fixarea prețurilor sau față de orice tip de cartel. Este de datoria noastră să ne asigurăm că cetățenii și întreprinderile noastre, inclusiv producătorii europeni de autovehicule, pot depinde de furnizori care respectă normele în materie de concurență. Prin această decizie, reamintim, de asemenea, asociațiilor profesionale că nu ar trebui să își utilizeze poziția de reprezentanți ai industriei pentru a facilita coluziunea între membrii lor”, a afirmat Teresa Ribera, vicepreședintă executivă pentru o tranziție curată, justă și competitivă.

Cele mai recente știri

To Top