Digitalizarea nu exclude niciun sector economic sau financiar, iar cel al asigurărilor nu face excepție. Inteligența artificială și digitalizarea, alături de inovația tehnologică, schimbările climatice, schimbările demografice și așteptările clienților, vor fi factori cheie în transformarea sectorului de asigurări în următorii ani, la nivel global.
Patronatul Indutriei Asigurărilor din România (PIAR) a lansat două studii de referință pentru industria de asigurări, realizate de PwC. Acestea arată că, în România, îmbătrânirea și scăderea populației active, sistemul educațional tot mai puțin performant și lipsa competențelor necesare rămân provocările majore ale pieței muncii din România, ceea ce pe termen lung va reprezenta principala barieră pentru dezvoltarea companiilor.
Nu este de mirare că 91% dintre reprezentanții industriei locale și globale de asigurări sunt determinați să investească în digitalizare și să își pregătească echipele pentru viitor, punând accent pe dezvoltarea competențelor, în special a celor digitale avansate. Dacă în prezent abilități precum reziliența, gândirea analitică și învățarea continuă sunt piloni de bază, pe viitor, competențele în utilizarea AI, analiza datelor, gândirea creativă și securitatea cibernetică vor îmbogăți contribuția umană, sprijinind sectorul în generarea de inovație și creare de valoare.
Managerii companiilor de asigurări privesc cu optimism următorii trei ani, anticipând o integrare graduală a inteligenței artificiale în companii, în special pentru a optimiza platformele tehnologice, procesele de business și fluxurile operaționale, ceea ce va conduce în timp la acoperirea sarcinilor repetitive și la eliberarea potențialului pentru proiecte inovatoare, creative sau strategice, oferind profesioniștilor oportunitatea de a contribui la dezvoltarea sustenabilă a sectorului.
„Cele două studii reprezintă un instrument extrem de util managementului companiilor de asigurări și echipelor de resurse umane, oferind informații relevante despre cum va arăta viitorul. Acest aspect favorizează o pregătire eficientă și din timp pentru valorificarea oportunităților și contribuie la dezvoltarea unui business sustenabil și la crearea de locuri de muncă cu valoare adăugată”, a declarat Judith Kis, Președintele PIAR – Patronatul Industriei Asigurărilor din România.
„Tranziția digitală și accelerarea inovației sunt deja o realitate în industria asigurărilor, iar aceste studii oferă un cadru solid pentru a înțelege cum putem naviga cu succes acest proces de transformare. Cred cu tărie că viitorul acestei industrii depinde de abilitatea noastră de a atrage și forma talente, de a integra tehnologia în mod inteligent și de a rămâne aproape de oameni, cu soluții relevante, empatice și responsabile”, a declarat Mihai Tecau, director general OMIASIG.
Top daune
Probabil mai ușor de convins clienții decât explicarea riscurilor la care se expun este arătarea valorii daunelor achitate de către asiguratori. Primele cele mai mari zece despăgubiri achitate anul trecut mediului de afaceri, în baza asigurărilor dedicate, se ridică la peste 21,1 milioane euro (105 milioane lei), conform cele mai recente analize a Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR).
Mai mult de jumătate din această valoare reprezintă cheltuieli generate unei companii asigurate de producerea unui incendiu. Acestea au fost însă acoperite de o asigurare de bunuri și proprietăți care avea inclusă și clauza de „business interruption”, adică au fost preluate inclusiv costurile generate de întreruperea activității.
Fenomenele atmosferice produc la rândul lor daune importante afacerilor, totalizând 15% din valoarea celor mai mari 10 dosare de daună despăgubite de companiile Membre UNSAR. De altfel, cea mai mare daună cauzată de furtună a fost de circa un milion de euro.
,,Mediul de afaceri este expus unei diversități de riscuri. Acestea pot cauza încetarea activității, provocând astfel pagube financiare tuturor celor care depind de acel business – antreprenori, angajați, parteneri de afaceri etc. Important este să ne informăm de la #OAMENIIdinAsigurări și să avem mereu alături o companie de asigurări care să preia și să gestioneze aceste riscuri – pentru a avea garanția continuității afacerii”, arată Alexandru Ciuncan, Președinte și Director General al UNSAR.
Indiferent de dimensiunea unei afaceri, pot apărea diverse situații care să o pună în pericol. Chiar dacă riscul face parte din ADN-ul unui antreprenor, este bine de știut că există soluții de transfer al riscurilor către companiile de asigurări – specializate în gestionarea acestora.
,,Un mediu antreprenorial bine pregătit în fața neprevăzutului este unul complet asigurat printr-un plan #BusinessSOS. Incendiile, exploziile, fenomenele atmosferice, avariile echipamentelor sau fluctuațiile de personal sunt doar câteva exemple de provocări pentru care există soluții dedicate, oferite de către companiile de asigurări”, a precizat Alina Bărbulescu, Specialist Asigurări Bunuri & Proprietăți în cadrul UNSAR.
Există situații care pot duce la întreruperea activității pe care niciun om de afaceri nu ar trebui să și le asume, cum ar fi: incendii, cutremure, furtuni, inundații, avarii accidentale ale mașinilor/utilajelor, pierderi financiare etc. Astfel de evenimente pot genera pierderi importante din cauza încetării producției, a creșterii cheltuielilor de operare (de exemplu, dacă ești constrâns să te muți temporar în altă locație pentru continuarea activității), a imposibilității de a accesa facilitățile de lucru, a apariției unor eventuale blocaje pe lanțul de distribuție sau aprovizionare etc.
Tocmai de aceea, specialiștii recomandă ca orice afacere să aibă un plan de asigurări dedicat fiecărui tip de activitate. Indiferent că vorbim despre activități de birou, producție, consultanță, mentenanță, construcție sau distribuție – un plan de asigurări bine structurat anti-neprevăzut este soluția potrivită care poate oferi continuitate oricărui business.
