Autoturismele ‘electrificate’ au înregistrat o creștere a înmatriculărilor de 19,5% în martie 2025, față de aceeași lună din 2024, marjă în care autoturismele electrice 100% au raportat o scădere de 58,8% și o cotă de piață de 2,7%, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
‘Luna martie marchează a treia lună consecutivă catastrofală pentru electromobilitate în România, cu o cotă de piață a autoturismelor electrice de doar 2,7%. Este un semnal de alarmă puternic: fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice. Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință!’, a afirmat președintele APIA, Dan Vardie, citat în comunicat.
La nivel general, în perioada de referință, înmatriculările de autovehicule noi au crescut cu 3,3% față de luna martie a anului 2024, însă au scăzut 12,9% în comparație cu februarie 2025.
De asemenea, în cea de-a treia lună acestui an, au fost consemnate 9.850 de autoturisme noi înmatriculate, mai mult cu 10,4% față de intervalul similar din 2024.
Potrivit sursei citate, în ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 54,5% (+12,8%), urmat de Clasa C cu o cotă de 27,9% (+13,8%) și Clasa B cu o cotă de 11,1% (+21%) față de cota deținută în luna martie a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna martie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează au crescut cu 26,5%, față de perioada similară din 2024, ajungând, astfel, la o pondere de 62,5%. În schimb, autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel au raportat o scădere de 42,2%, cu o cotă de 11,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele ‘electrificate’, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în a treia lună a anului 2025 o cotă de piață de 25,6%, care depășește cu 14,3 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).
Pe segmente, autoturismele full electrice dețin o cotă de 2,7% din piață, în luna martie a anului 2025, față de martie 2024, când reprezentau 7,3%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5,1%, față de martie 2024, când reprezentau 4,9%.
În primele trei luni ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu 1.013 unități și o scădere de 17,2% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 162 unități și Leapmotor T03 cu 132 unități.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 3 modele din primul trimestru al anului 2025 este condus de: Ford Kuga cu 71 unități și o creștere de 9,2% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Volkswagen Golf cu 139 unități și Toyota RAV4 cu 91 unități.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 al primului trimestru: Dacia Duster cu 915 unități, urmat de Toyota RAV4 cu 725 unități și Toyota Corolla cu 694 unități.
În cazul vehiculelor comerciale ușoare și minibus, statistica evidențiază o scădere de 25,7 față de luna martie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de 23,7%.
Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează, în martie 2025, o scădere de 12,4% față de luna martie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de 10,2%.
APIA este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.
