Mai mult de jumătate (53%) dintre antreprenorii români de tehnologie îşi orientează iniţiativele către pieţele internaţionale, ceea ce demonstrează adaptabilitate, planificare strategică şi o viziune globală, arată rezultatele unui studiu realizat de EY România şi Endeavor, dat publicităţii marţi.
Conform cercetării cu titlul „Profilul antreprenorului român în tehnologie”, Bucureşti şi Cluj-Napoca sunt oraşele care sprijină antreprenoriatul tehnologic în România, iar din 2014 şi până în prezent Capitala României a înregistrat o creştere de 35,9% a numărului de iniţiative antreprenoriale. În acelaşi timp, Cluj-Napoca a avut o creştere de 66,5%.
De asemenea, jumătate dintre antreprenorii români care lucrează în sectorul tehnologic îşi încep afacerile înainte de vârsta de 25 de ani, iar o pondere de 11% debutează în domeniu chiar înainte de a împlini 18 ani.
Ca nivel de educaţie al antreprenorilor din tehnologie, 90% dintre ei au cel puţin o diplomă de licenţă, domeniile predominante de studiu fiind disciplinele tehnice (45%) şi finanţele sau economia (29%).
Potrivit sursei citate, peste jumătate dintre antreprenorii români din tehnologie (53%) vizează pieţele internaţionale pentru dezvoltarea globală a afacerii. Totodată, aceştia preferă iniţiativele colaborative, cu rate de succes mai mari pentru afacerile fondate de mai multe persoane (80%), comparativ cu iniţiativele solo (20%).
Cu toate acestea, 95% dinte respondenţi au afirmat că preferă să menţină controlul privat asupra propriilor afaceri, ceea ce poate limita potenţialul de creştere din cauza reticenţei de a accepta finanţare externă, notează realizatorii studiului. În plus, antreprenoriatul pare să fie influenţat de familie şi cercurile sociale apropiate, timp în care 53% dintre respondenţi raportează o conexiune familială sau socială cu antreprenoriatul.
În ceea ce priveşte finanţarea, majoritatea antreprenorilor au declarat că se bazează pe fonduri personale (42%) pentru capitalul iniţial, urmate de „angel investors” (19%) şi fonduri de investiţii (15%). În context, şapte din zece (71%) antreprenori pun în aplicare cunoştinţele anterioare pentru a-şi conduce afacerile.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari, în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste o mie de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
Studiul EY şi Endeavour a fost efectuat pe un eşantion de 126 de lideri de afaceri din comunitatea antreprenorială a industriei tehnologice româneşti, care au primit chestionarul online creat în Qualtrics XM.