Între 12 și 15% din transportul pentru turism este realizat prin intermediul autobuzelor și autocarelor, cea mai mare parte fiind curse regulate, a declarat, joi, președintele Institutului Național de Statistică (INS), Tudorel Andrei, la un eveniment de specialitate.
”Activitatea de transport în perioada 2021 – 2024 a crescut cu 35%. Asta înseamnă că există cerere, dar în egală măsură există și ofertă. Ceea ce se întâmplă și astăzi, există această reacție pozitivă din partea celor care trebuie să ofere aceste servicii. Foarte interesant e că au crescut cheltuielile pentru transport în această perioadă cu 30%, iar 37.000 de turiști străini au recurs la utilizarea autocarelor și autobuzelor. Și o cifră care eu zic că e o cifră interesantă, între 12% și 15% din transportul pentru turism este realizat prin intermediul autobuzelor și autocarelor. Cea mai mare parte sunt curse regulate, desfășurate pentru aceste activități”, a afirmat Tudorel Andrei.
Șeful INS a apreciat că România a evoluat foarte mult în zona turismului, sectorul ajungând la 3% din PIB.
”Dacă în urmă cu câțiva ani industria turismului avea o pondere mică în Produsul Intern Brut, în ultimii ani ponderea este undeva de 3%, ceea ce înseamnă foarte mult. Un alt indicator interesant e legat de câți lucrează în turism direct sau indirect. Estimările la nivelul statisticii oficiale europene sunt de 480.000 de persoane care desfășoară această activitate pentru ei înșiși sau pentru cetățenii români sau străini”, a menționat Andrei.
Potrivit acestuia, turismul reprezintă un barometru pentru nivelul de viață și pentru nivelul de dezvoltare a unei țări.
”Atâta timp cât economia crește, în egală măsură va crește și apetența către turism. Atâta timp cât avem mai multe autostrăzi, avem drumuri mai bune, există cerere mai mare nu numai din partea rezidenților, dar și din partea nerezidenților. Din fericire, și din această perspectivă România a crescut foarte mult. Eu am luat câteva cifre care mi se par foarte, foarte interesante. În primul rând, cât reprezintă, cu cât au crescut cheltuielile în zona turistică în perioada 2021-2024. Este perioada post-pandemie. 40% avem rata de creștere pentru aceste cheltuieli. Un alt aspect interesant este legat de – în statistică o numesc elasticitate sau reacția- impactul creșterii economice sau diminuării ratei de creștere economice asupra activităților din turism. În 2021, România avea o creștere de 5,5%, în 2022 cheltuielile pentru turism au crescut cu 27%. Veți vedea că în 2024 PIB-ul României a crescut numai cu 0,8%, dar să știți că reacția sau impactul în turism nu a fost atât de mare. Cheltuielile pentru turism au crescut cu 10% în raport cu 2023”, a susținut el.
Președintele INS a subliniat că s-a înregistrat o rată de creștere mai mare pentru turismul nerezidenților în 2024.
”Interesant este altceva, că avem rată de creștere mai mare pentru turismul nerezidenților. La rezidenți creșterea este ceva mai mică, 8,4 și ceva, foarte curios și aici. Probabil dezvoltarea serviciilor la nivel național poate să schimbe puțin această perspectivă. Impactul a fost mai mic asupra turismului extern decât asupra turismului intern. Revenind la partea de transport, până la urmă două servicii sunt esențiale pentru activitatea de turism. Calitatea transportului și calitatea serviciilor în restaurante. Transportul are o pondere foarte mare în dezvoltarea acestei activități și în statistică există un indicator, valoarea adăugată brută directă din turism – este 20%. 30-32% este activitatea de servire a mâncării și a băuturilor. Deci asta înseamnă foarte, foarte mult”, a adăugat Tudorel Andrei.
În acest context, oficialul INS a transmis că oricât de atractivă ar fi țara românească, turismul nu se poate realiza decât printr-o dezvoltare a infrastructurii rutiere, întrucât este simplu de ajuns cu avionul, dar problema este cum poți ”să faci aceste călătorii scurte între locuri foarte frumoase pe care le oferă România”.
Președintele Institutului Național de Statistică (INS), Tudorel Andrei, a participat, joi, la un eveniment în care FlixBus, compania travel-tech care operează cea mai extinsă rețea de autocare interurbane din Europa, și-a anunțat extinderea pe piața națională prin lansarea primelor rute în România. Noile rute vor fi operate în parteneriat cu transportatori locali și vor conecta treptat marile orașe și destinațiile turistice din țară, oferind o alternativă accesibilă, confortabilă și cu un impact mai redus asupra mediului înconjurător.
Practic, FlixBus va opera rute de transport cu autocarul și între județele din România. Începând cu vara aceasta, FlixBus lansează 10 linii interne care vor conecta peste 50 de orașe din România. Pasagerii vor putea călători cu autocarul din Constanța către Timișoara, din București către Iași sau Satu Mare, dar și pe multe alte rute care vor traversa țara dintr-o parte în alta, oferind o nouă opțiune de mobilitate națională.
