Industria auto din România solicită extinderea condiţiilor comerciale ale Uniunii Europene (UE) cu Marea Britanie, până în 2027, în privinţa tarifelor pentru origini preferenţiale ale bateriilor în cazul vehiculelor electrice.
Potrivit unui comunicat de presă al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), acordul comercial convenit la ieşirea Marii Britanii din blocul comunitar prevede că 45% din valoarea unui vehicul electric vândut în UE trebuie să provină din Marea Britanie sau din Uniune, începând din anul 2024, pentru a evita tarifele.
„Problema este că un pachet de baterii poate reprezenta până la jumătate din costul unui nou vehicul electric. De asemenea, bateriile sunt grele şi costisitoare pentru a fi transportate pe distanţe lungi. Deci, ne confruntăm cu o mare provocare. Astăzi, industria nu are suficientă capacitate de aprovizionare cu baterii şi componente europene pentru a satisface cererea. Înăsprirea regulilor comerciale în acest moment riscă să submineze trecerea la vehiculele electrice cu tarife şi să adauge costuri inutile pentru clienţii care doresc să susţină tranziţia la electromobilitate. Producătorii care au investit masiv la începutul tranziţiei vor fi cel mai greu afectaţi de tarife pentru originea preferenţială, deoarece vehiculele cu motor cu combustie vor continua să se deplaseze fără tarife. În acest context, industria auto naţională şi europeană solicită extinderea cerinţelor comerciale actuale până în 2027, pentru a permite timp lanţului de aprovizionare cu baterii să se dezvolte în Europa şi pentru a satisface cererea de vehicule electrice. Tarifele vor afecta atât producătorii din Marea Britanie, cât şi pe cei din UE, aşa că este vital ca Regatul Unit şi Uniunea Europeană să identifice rapid o soluţie pentru evitarea acestor tarife”, precizează ACAROM.
Reprezentanţii constructorilor auto din România susţin că de la semnarea Acordului de comerţ şi cooperare Regatul Unit-UE în 2020, industria auto a investit masiv în vehicule electrice în toată Europa.
„Misiunea industriei şi obiectivele ambiţioase asumate pentru un viitor complet electric implică investiţii de miliarde în vehicule de pasageri care vor fi construite la nivel european, în diferite facilităţi de producţie. Şi în România, investiţiile anunţate sunt semnificative, cu 490 milioane de euro anunţaţi de Ford Otosan, precum şi alte investiţii importante anunţate de Automobile Dacia şi furnizori prezenţi în România, investiţii ce vor susţine electrificarea acestei industrii”, subliniază sursa citată.
ACAROM este asociaţia reprezentativă a industriei auto locale, recunoscută ca fiind de utilitate publică, în conformitate cu HG 410/2020, partener oficial de dialog al autorităţilor naţionale. Asociaţia reuneşte peste 170 de companii care acoperă toată sfera de activităţi din sectorul auto: cercetare, design, testare, producţie de componente şi vehicule, servicii. Prin intermediul Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ACAROM reprezintă sectorul auto din România la nivel european, un partener permanent de discuţie al Comisiei Europene şi al organismelor de reglementare în domeniul auto, la nivel european.
La jumătatea lunii mai, Asociaţia Industriei Auto din Germania (VDA) a solicitat Uniunii Europene şi Marii Britanii să amâne cerinţele comerciale post-Brexit, care ar afecta tranziţia spre vehiculele electrice (EV), sporind astfel presiunile asupra autorităţilor, a transmis Reuters.
Tarifele impuse la exporturile către Marea Britanie şi la importurile din această ţară „vor reprezenta un dezavantaj concurenţial semnificativ pentru industria auto europeană în faţa concurenţei din Asia, pe piaţa britanică atât de importantă. De asemenea, va reprezenta un pericol pentru dezvoltarea mobilităţii electrice, deoarece va fi afectat întregul lanţ de aprovizionare al UE”, consideră asociaţia de profil.
De asemenea, Ford a cerut prelungirea, tot până în 2027, a cerinţelor comerciale post-Brexit privind regulile de origine pentru vehiculele electrice, susţinând că impunerea tarifelor va majora inutil costurile pentru consumatori şi va încetini tranziţia la electrificare. „Ford cere ca actualele cerinţe comerciale să fie extinse până în 2027, pentru dezvoltarea lanţului de aprovizionare cu baterii în Europa şi pentru a satisface cererea de EV”, a transmis într-un comunicat producătorul auto american.
La rândul său, Stellantis, al treilea producător auto mondial, a avertizat că fabricile auto britanice se vor închide, ceea ce va duce la pierderea a mii de locuri de muncă, dacă acordul privind Brexitul nu este renegociat. Actuala înţelegere prevede ca Stellantis, care deţine 14 branduri, inclusiv Vauxhall, Peugeot, Citroen şi Fiat, să suporte tarife când va exporta vehicule electrice către Europa, începând din 2024, când intră în vigoare noilor reglementări.
Pe subiectul invocat de către industriile auto din Uniunea Europeană, Regatul Unit al Marii Britanii a anunţat că se află în negocieri cu oficialii de la Bruxelles.