Şapte din zece respondenţi (73%) sunt conştienţi de faptul că numărul accidentelor rutiere, dar şi valoarea despăgubirilor plătite, influenţează costul poliţei RCA, chiar dacă situaţia individuală a unui şofer este pozitivă, fără accidente, arată un sondaj de opinie realizat în acest an de IRES – Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, pentru Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Rezultatul este cu 4 puncte procentuale mai mare decât cel înregistrat de acelaşi sondaj în 2022 (69%).
În România, cel puţin 6 autovehicule din 100 înmatriculate în ţară produc anual accidente rutiere soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese. Astfel, în ţara noastră, frecvenţa accidentelor rutiere despăgubite în baza poliţelor RCA este, în medie, de peste 6%, faţă de circa 4% în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,8% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia, arată o analiză UNSAR.
Cu alte cuvinte, mai puţin de 2 maşini din 100 înmatriculate în Croaţia produc accidente, de aproape patru ori mai puţin decât în ţara noastră. Practic, România se află în topul accidentelor rutiere provocate, devansând majoritatea statelor din Uniunea Europeană. Mai mult, chiar dacă în ţara noastră frecvenţa medie a accidentelor este de circa 6%, în cazul autovehiculelor de transport marfă frecvenţa este şi mai mare, de peste 20%, iar în cazul autovehiculelor destinate transportului de călători frecvenţa este de aproape 19%.
Totodată, 1 din 2 (54%) români cunosc faptul că fraudele din asigurări influenţează costul poliţei RCA, chiar dacă şoferul care încheie o astfel de poliţă nu a fost implicat în asemenea situaţii, relevă acelaşi sondaj. Un număr important de fraude ar putea fi evitat prin modificarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind asigurările RCA, în sprijinul păgubiţilor şi al tuturor şoferilor.