Transporturi

Victorie pentru taximetriști. Va fi redus numărul mașinilor din aplicațiile de ridesharing

Foto: iStock

Taximetriștii au protestat din nou în Capitală și au obținut promisiunea că numărul mașinilor comandate prin aplicațiile de ridesharing va fi redus. Acestea vor fi jumătate din numărul taxiurilor și vor avea ecusoane de identificare. În schimb, taximetriștii promit că se va putea plăti cu cardul în toate mașinile lor. Aceste modificări ar putea fi incluse într-o ordonanță de urgență emisă în cel mult două luni.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), care reunește firme de taxi și alți transportatori,  a propus Guvernului noi măsuri restrictive față de serviciile de transport alternativ, cum sunt cele prin platformele Uber și Bolt.

Reprezentanții COTAR au participat la o întâlnire, la Guvern, împreună cu reprezentanți ai asociațiilor de taxi, ai aplicațiilor de intermediere a comenzilor și reprezentanți ai Guvernului, respectiv ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Muncii și Ministerului Digitalizării.

Potrivit unui comunicat de presă, patronatul transportatorilor a propus modificări la Ordonanța de urgență 49/2019, prin care s-a reglementat transportul în sistem ridesharing, intermediat de aplicații ca Uber sau Bolt, de exemplu.

Considerăm că asociația formată de platformele digitale Uber și Bolt, denumită Coaliția pentru Economia Digitală, nu are niciun drept să intervină în problema reglementării în privința transportului alternativ, pentru că nu reprezintă transportatorii de persoane, ci un alt domeniu de activitate”, susține patronatul COTAR.

Asociația și companiile Uber și Bolt reprezintă platforme digitale, nu transportatori. Ei intermediază o așa-zisă comandă de la un potential client către un transportator. Digitalizarea este una, iar transporturile sunt altceva. Statul român le-a dat voie să funcționeze ca platformă digitală, nicidecum să facă regulile în transportul de persoane. Ei susțin că transportul alternativ nu este taximetrie pentru că mașinile nu merg pe prima bandă, dar dacă li s-ar da voie să facă și asta, bucureștenii și-ar da seama cât de mulți sunt, pentru că ar bloca traficul pe acele benzi.  Aceste platforme trebuie să-și plătească taxele și impozitele în România, dar trebuie să înțeleagă toată lumea că ei nu reprezintă transportatorii și nici n-au de ce să propună ei reguli în domeniul transporturilor”, a afirmat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

Printre altele, companiile de taxi vor eliminarea așa-numitelor tarife dinamice, prin care aplicațiile de ridesharing măresc prețurile, atunci când este cerere foarte mare, de exemplu.

Avem următoarele situații: dacă un taximetrist ia 2 lei în plus pentru o cursă, se spune că a luat sau a pretins bani în plus și a păcălit clientul, dar dacă o cursă cu o mașină de transport alternativ costă 20 de lei și la final clientul plătește 90 de lei, ei pretind că nu este păcălit clientul, pentru că tariful se calculează în funcție de aglomerația din trafic și de condițiile meteo. Vrem să avem aceleași reguli pentru același tip de transport, iar activitatea celor care fac transport alternativ este aceeași cu cea de taximetrie, chiar dacă se dau comenzile, se calculează tariful și se încasează banii prin intermediul unor platforme”, a mai spus Vasile Ștefănescu.

Principalele propuneri prezentate public de COTAR:

  • „Cursa” se definește ca: deplasarea intermediată printr-o platformă digitală, executată cu autoturism şi conducător auto pe un traseu comandat şi acceptat de pasager, de la locul de îmbarcare până la locul de destinaţie, efectută numai pe raza localității de autorizare și ocazional între. Interzis a se lua comenzi/curse din alte localități, comenzile/cursele se pot lua din platformă numai pe raza localității de autorizare;
  • „Operator de transport alternativ” este: o persoană fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deţinătoare a autoturismului cu care se efectuează transport alternative, mașina fiind în propietate sau leasing;
  • „Tarif” înseamnă: contravaloarea unei curse. Sunt complet interzise tarifele diferențiate precum și orice modificări ale valorilor standard ale unei curse pe orice fel de alte considerente, inclusiv cele ce țin de anumite zile, intervale orare, aglomerație în trafic, condiții meteo etc. Orice modificare de tarif trebuie anunțată în prealabil, cu cel puțin 48 de ore înainte de efectuarea cursei.
  • Obligarea aplicațiilor online să încaseze tarifele prin filiale înregistrate în România.  COTAR propune modificarea art. 6 al OUG 49/2019: În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care se derulează toate activităţile comerciale în România, inclusiv avizarea platformei.
  • Pentru art. 7 al OUG 49/2019, COTAR a propus introducerea literei p: „să desfășoare toate activitățile comerciale printr-o filială înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului. „În prezent, prin filialele înregistrate la ONRC se desfășoară doar activități de marketing, iar veniturile platformelor privind comisioanele aplicate curselor nu sunt impozitate în România” – afirmă taximetriștii.
  • Modificări la Art 11: Transportul alternativ se efectuează numai de către operatori de transport alternativ autorizaţi, care deţin, pentru fiecare autoturism utilizat la efectuarea transportului alternativ, copie conformă valabilă şi ecusonul pentru transport alternativ, eliberate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă care va fi montat pe portierele din spate si va avea dimensiunea stabilita si continutul stabilit de catre ARR .Numarul copiilor conforme emise la nivelul localitatii de autorizare permanenta nu poate depasi in nici un moment jumatate din numarul de autorizatii taxi emise conform Legii nr. 38/2003 pentru aceeasi localitate de autorizare. Activitatea se va desfasura numai in localitatea de autorizare, sau Consilul Local al autoritatii de autorizare va stabili și va corela transportul din localitate in funcție de traficul, poluarea, confortul si siguranta cetățeanului astfel : câte autobuze, tramvaie, taxiuri sau transport alternativ este nevoie pe raza localității, respectiv pe raza Municipiului București.

Reamintim că, în urma protestelor taximetriștilor, autoritățile române au introdus o serie de restricții asupra aplicațiilor de ridesharing, inclusiv prin OUG 49/2019.

Taximetriști din toată țara au stat în fața Parlamentului mai bine de opt ore

În Piața Constituției din Capitală au fost parcate nu mai puțin de 800 de taxiuri. Pe lângă acestea, au protestat cel puțin o mie de șoferi din zona Transilvaniei, din zona Moldovei, dar din sudul țării, inclusiv din Capitală. Peste 150 de șoferi de taxi au protestat și în fața Palatului Victoria.

La Guvern, reprezentanții lor purtau deja negocieri cu oficiali de la ministerele Dezvoltării, Finanțelor și Transporturilor. În mai puțin de două ore, taximetriștii au obținut cinci promisiuni din partea guvernanților, dintr-un total de 31 de revendicări care cereau reglementarea transportului alternativ.

Cele mai recente știri

To Top