Tehnologie

România recuperează teren la digitalizare: „Creștere de 45% față de media UE”

Foto: iStock

Intelligent Money Marathon 2025, eveniment organizat de Antena 3 CNN, aduce laolaltă lideri din business, specialiști bancari, oficiali guvernamentali și antreprenori, pentru a discuta viitorul economiei într-o eră a transformării digitale. Într-un climat economic tot mai complex, digitalizarea devine nu doar o opțiune, ci un catalizator pentru competitivitate, eficiență și transparență.

Unul dintre specialiștii prezenți astăzi la eveniment, reprezentant ADR, a explicat modul în care România avansează în ceea ce privește interoperabilitatea instituțională și furnizarea serviciilor publice electronice:

„Am mers și am promovat mecanisme de interoperabilitate respectând standardele europene, nu doar niște mecanisme de integralitate clasice prin semnarea de protocoale. Din păcate, astăzi încă mai semnăm protocoale de conectare între ANAF și alte instituții, ADR, pentru sistemul SAP și alte instituții, pentru a valida consistența datelor.”

Cu alte cuvinte, lucrurile încep să se schimbe în bine în privința conectivității între instituții – o cerință veche a mediului de afaceri:

„Suntem exact pe drumul acesta. Noi încă astăzi validăm datele existente în diverse surse unice de adevăr, cum ar fi evidența populației, ANAF, evidența entităților, ONRC de asemenea.”

Specialistul a subliniat și progresele remarcabile ale României în digitalizarea serviciilor publice, atât pentru cetățeni, cât și pentru companii:

„S-au îmbunătățit lucrurile pe competențe digitale, servicii publice electronice oferite de stat către cetățeni și mediul privat, și, respectiv, servicii publice oferite de mediul privat către mediul privat și către cetățeni.”

În sprijinul acestor afirmații, sunt aduse date care vor apărea în curând într-un raport al Uniunii Europene:

„În ceea ce privește componenta de guvernare, raportul subliniază progresul semnificativ înregistrat de România în perioada de raportare 2024 – o creștere a scorului de 20%, față de media europeană de 3,6%”, a spus el.

Progresul este și mai vizibil în ceea ce privește serviciile publice transfrontaliere, esențiale pentru românii din diaspora și pentru companiile care operează internațional:

„România înregistrează o creștere de 45% față de media Uniunii Europene de 4,3%. Ce înseamnă asta? Înseamnă că apartenența noastră la nodul eIDAS, Rețeaua Europeană de Servicii Publice, funcționează. Românii din afară pot utiliza cu încredere serviciile publice oferite de statul român.”

Totodată, și mediul de afaceri beneficiază de această evoluție:

„România înregistrează o creștere de 10%, respectiv de 26% la scorurile aferente serviciilor publice transfrontaliere, față de o medie UE de 0,9%.”

Această evoluție este, potrivit specialistului, „o recuperare a unui decalaj foarte mare”, care arată direcția clară spre o administrație digitală mai performantă și un ecosistem economic mai bine conectat – premise esențiale pentru creșterea competitivității naționale în anii ce urmează.

 

Cele mai recente știri

To Top