Transporturi

Rusia a alocat peste 12 miliarde de dolari pentru a-şi menţine sectorul aviatic pe linia de plutire

Foto: iStock

Rusia a alocat peste 12 miliarde de dolari unor subvenţii şi împrumuturi de stat pentru a-şi menţine sectorul aviatic pe linia de plutire, de când sancţiunile occidentale aplicate din cauza invadării Ucrainei de către Moscova au întrerupt livrările de piese cheie şi serviciile de întreţinere, arată o analiză Reuters.

Dependentă de aeronavele de fabricaţie străină, Rusia se confruntă cu sarcina descurajantă de a-şi dezvolta singură industria aviaţiei cu piese din surse naţionale, în timp ce cumpără avioane de la locatorii străini, pentru a evita confiscarea mai multor flote.

Producătorii de avioane occidentali Airbus şi Boeing au oprit furnizarea de servicii şi piese de schimb în martie 2022 şi au renunţat la suportul regulat de întreţinere pentru transportatorul naţional Aeroflot şi alte companii aeriene ruse.

De atunci, Rusia a cheltuit 1.090 miliarde de ruble (12,07 miliarde de dolari) pentru a sprijini industria aviaţiei civile, inclusiv producţia de avioane şi asistenţa financiară pentru companiile aeriene, arată calculele Reuters, pe baza datelor de la Ministerul Finanţelor şi Camera de Conturi, care supraveghează execuţia bugetului.

Cheltuielile sunt aproape de două ori mai mari decât plăţile de 547 de miliarde de ruble efectuate în perioada 2020-21, când pandemia de COVID-19 a provocat o reducere drastică a călătoriilor aeriene, şi evidenţiază amploarea efortului Kremlinului de a controla o industrie crucială.

 

”Flota noastră de avioane este foarte supraîncărcată… cu avioane de fabricaţie străină. Plănuim să producem peste 1.000 de avioane până în 2030, propriile noastre avioane. Este nevoie de muncă”, a declarat preşedintele Vladimir Putin săptămâna trecută.

Potrivit furnizorului elveţian de informaţii privind aviaţia ch-aviation, companiile aeriene ruse operează în prezent 991 de avioane, dintre care 405 produse în Rusia.

Dar doar 133 sunt Superjet-uri fabricate de producătorul de stat United Aircraft Corporation. Alte avioane produse în Rusia, Tupolev, Yakovlev şi Ilyushin, sunt rareori folosite pentru zboruri comerciale.

Sprijinul pentru producţia de avioane, o industrie cheie, va fi menţinut pentru anii următori, a declarat Ministerul Industriei şi Comerţului, ca răspuns la constatările Reuters.

”Accentul principal se pune pe sprijinirea vânzărilor, extinderea capacităţii de producţie şi crearea unui sistem de servicii post-vânzare”, a spus ministerul.

Importanţa unei industrii aeriene de încredere este deosebit de importantă pentru Rusia, atât pentru transportul de oameni şi de mărfuri pe teritoriul său enorm, cât şi pentru a consolida naraţiunea Moscovei conform căreia sancţiunile au avut un impact minim.

Având în vedere că alegătorii se îndreaptă către urne în trei luni, prăbuşirea unei companii aeriene ar putea exercita presiuni electorale şi reputaţionale asupra lui Putin, care candidează din nou la preşedinţie.

Fiind o putere cheie a aviaţiei încă din vremea sovietică, capacitatea tehnică a Rusiei nu este pusă la îndoială.

Analiştii din aviaţia occidentală spun că investiţiile vor menţine în cel mai bun caz flota în zbor, dar se îndoiesc că aeronavele sale vor reveni pe pieţele occidentale în curând, chiar dacă conflictul din Ucraina se încheie.

Asta din cauza costurilor şi birocraţiei implicate în reconstruirea unei flote cu un dosar de siguranţă curat şi urmăribil şi piese aprobate.

Rusia a recurs la fondurile de rezervă, arată datele, cheltuind 110 miliarde de ruble în 2022 pentru compensarea companiilor aeriene pentru pierderile cauzate de o creştere bruscă a costurilor combustibilului pentru avioane.

Anul acesta, Fondul Naţional al Averii (NWF) a jucat un rol de finanţare mai important, Moscova atrăgând aproape 400 de miliarde de ruble pentru cheltuielile cu aviaţia până acum în 2023.

Amploarea cheltuielilor în 2022-2023 este echivalentă cu puţin sub 1% din produsul intern brut (PIB) proiectat pentru 2023.

Rusia a cheltuit încă 2.300 de miliarde de ruble în 2022-2023 pentru dezvoltarea transporturilor în afara sectorului aviaţiei.

Traficul aerian intern de pasageri al ţării a început să îşi revină la sfârşitul anului 2022, deoarece companiile aeriene au găsit modalităţi de a importa piese de schimb printr-o schemă de import gri introdusă de guvern.

Companiile aeriene ruse şi-au menţinut flota de avioane occidentale în aer, parţial prin importul de piese de schimb prin ţări terţe, fără acordul producătorilor, în principal Airbus şi Boeing.

Numărul de pasageri îşi revine, dar încă rămâne în decalaj faţă de nivelul anteriore COVID.

Între timp, pierderea pieselor străine şi a expertizei în întreţinere a stârnit îngrijorări cu privire la siguranţa aeronavelor.

Unele companii aeriene au dezmembrat avioane pentru piese, au declarat pentru Reuters surse din industria aviaţiei, anul trecut.

Moscova a transferat rapid înregistrarea flotei sale la nivel local şi a folosit fondurile NWF pentru a cumpăra aeronave de la locatori străini, pentru a evita riscul confiscării lor atunci când zboară în străinătate.

Ministrul Transporturilor, Vitali Saveliev, a declarat că 300 de miliarde de ruble ar putea fi folosite pentru cumpărarea de avioane de la locatorii străini, în 2023.

Până acum, au fost cheltuite 190 de miliarde de ruble, arată datele, compania de asigurări de stat NSK deţinând avioane în numele companiilor aeriene.

Un document guvernamental care stabileşte planuri strategice de cheltuieli pentru aviaţie, văzut de Reuters în toamna anului trecut, spunea că Rusia va trebui să cheltuie cel puţin 711 miliarde de ruble pentru ”dobândirea independenţei tehnologice faţă de furnizorii străini”.

Aeroflot şi ministerele transporturilor şi finanţelor nu au răspuns solicitărilor de comentarii.

Cele mai recente știri

To Top