Siguranța rutieră a fost una dintre temele importante ale conferinței „România, în sfârșit la drum: infrastructura rutieră, investiții record, provocări uriașe”, organizată de Income Magazine și Antena 3 CNN. Prezent la eveniment, Radu Spirea, directorul general al Vesta Investment, cel mai mare producător român din domeniul semnalizării rutiere, a vorbit despre măsurile care s-au luat pentru a se limita numărul accidentelor rutiere grave, dar a arătat și ce pași importanți ar trebui făcutți în perioada următoare.
Foarte mult timp autoritățile din România nu au acordat importanță semnalizării rutiere. Aceasta este una din explicațiile unui record nedorit: ani buni, am fost lideri europeni la numărul de accidente rutiere grave.
„De vreo 20 de ani România este pe primul sau pe ultimul loc, depinde cum o luăm, la accidente și morți pe drumuri datorită traficului. Se pare că anul acesta ne-a depășit cineva, adică Bulgaria, se pare că nu vom mai fi ultimii începând de anul viitor. Deci ceva pași s-au făcut în acest sens. E foarte bine că facem infrastructura, este extraordinar de bine din toate punctele de vedere, dar cum să facem să nu mai fie răniți pe șosele? Atunci există trei variante: vehiculele, unde de bine, de rău s-a mai rezolvat – din punct de vedere tehnic sunt ok -, există legislație în vigoare în ceea ce privește semnalizarea rutieră, iar anul acesta s-au făcut doi pași foarte importanți, și mai este infrastructura. Semnalizarea rutieră, care este o parte determinantă a siguranței rutiere, este relativ simplă ca valoare și ca execuție”, a declarat Radu Spirea.
Evoluția legislației deja începe să se facă simțită în domeniul siguranței rutiere, consideră fondatorul Vesta Investment.
„Legislativul a fost sensibil la toate aceste probleme ridicate de-a lungul timpului și vreau să vă spun în esență, aceste acte normative impun controlul strict al semnalizării, conform standardelor în vigoare și nu numai, în toate fazele de execuție. Și inclusiv introduc poliția rutieră, în sensul în care fără avizul poliției nu se mai poate face nimic, nu se mai poate semna o recepție, ba mai mult chiar, ulterior, dacă se produce un accident pe drumul public din cauza semnalizării, lipsei sau semnalizării necorespunzătoare, polițistul care face cercetarea la fața locului este obligat să consemneze acest aspect în procesul-verbal”, a explicat Radu Spirea.
Deși s-au făcut pași importanți în domeniul siguranței rutiere, companiile din domeniu încă au multe provocări la care trebuie să găsească soluții. Astfel, directorul general al Vesta Investment a subliniat presiunea uriașă pusă pe companiile de profil înainte de finalizarea marilor proiecte de infrastructură.
„Până în 2% din valoarea drumului o reprezintă tot ce înseamnă semnalizare rutieră, cu mici variații: pe la noi 2%, prin alte țări 4-5%, pe la altele 1%. Dar e altă problemă. Gândiți-vă că la o investiție majoră în infrastructură care se derulează pe parcursul multor ani noi venim ultimii. Și, de multe ori, cu o lună înainte de data convocării comisiei de recepție ni se spune să facem semnalizarea. În cel mai fericit caz, avem la dispoziție două luni, dar din care pot fi 2 săptămâni de ploaie… Aici este o problemă majoră”, a declarat Radu Spirea.
Pentru a răspunde tuturor provocărilor, directorul general al Vesta Investment a ales să dezvolte o companie cu producție integrată. Astfel, nu este dependent de furnizori și nu se întâmplă niciodată să ducă lipsă de materialele necesare proiectelor.
O altă explicație a dezvoltării companiei este că modelul de business, începând cu domeniul de activitate, îi aduce fondatorului Vesta Investment multe satisfacții.
„Mă bucur foarte mult că fac profit vânzând siguranță rutieră. Nu vă dați seama ce sentiment este acesta după 30 de ani de muncă vânzând întotdeauna siguranță rutieră! Dacă aș fi vândut servicii, turism, băuturi alcoolice, nu aș fi avut același sentiment de satisfacție ca vânzând siguranță: faptul că, urmare a ceea ce fac eu – direct sau indirect -, se reduce numărul de accidente rutiere”, a încheiat Radu Spirea.