Energie

UE propune blocarea importului de GNL rusesc din Arctica

Foto: iStock

După ce a sancționat importul majorității gazelor prin conducte din Rusia, UE începe acum să vizeze fluxul de GNL. Statele membre ale UE au crescut consumul de GNL din Arctica cu 50% de la începutul sancțiunilor. O nouă propunere de sancțiuni ar permite statelor membre ale UE să blocheze importul de GNL, scrie www.highnorthnews.com.

În timpul unei reuniuni a miniștrilor europeni ai energiei de săptămâna trecută, blocul comunitar a discutat noi măsuri de limitare, dacă nu chiar de interzicere totală, a importului de GNL rusesc în Europa. Marea majoritate a GNL rusesc către Europa provine de la uzina de GNL Yamal a Novatek din Arctica rusă.

În loc să se bazeze pe instrumentul sancțiunilor – care ar necesita unanimitatea celor 27 de state membre – UE dorește să deschidă calea pentru ca statele individuale să blocheze companiile rusești să utilizeze infrastructura de import de GNL. Cu toate acestea, normele de reglementare propuse vor trebui să treacă prin Parlamentul UE.

Eforturile vin la doar câteva săptămâni după ce comisarul european pentru energie a îndemnat statele membre să nu mai importe GNL din Rusia. Regatul Unit, fost membru al UE, a pus deja în aplicare o astfel de măsură la începutul acestui an, interzicând importul de GNL rusesc de la 1 ianuarie 2023.

„Cred că putem și ar trebui să scăpăm complet de gazul rusesc cât mai curând posibil, ținând totuși cont de securitatea aprovizionării noastre. Încurajez toate statele membre și toate companiile să înceteze să mai cumpere GNL rusesc și să nu semneze niciun contract nou cu Rusia odată ce contractele existente au expirat”, declara Kadri Simson, comisarul european pentru energie pe 9 martie 2023.

Importul de GNL rusesc în UE a crescut cu 50 % în 2022. În 2022, țările UE au primit aproximativ 13,6 milioane de tone de GNL rusesc, față de aproximativ 9,4 milioane de tone în 2021 și 2020, iar tendința continuă nestingherită și în 2023. Pe parcursul unei perioade de 10 zile, la sfârșitul lunii martie și începutul lunii aprilie, Europa a primit zece livrări de GNL de la uzina de GNL Yamal a Novatek din Arctica rusă.

Livrările de GNL trimit în Rusia aproximativ 300 de milioane de euro pe lună.

Spre deosebire de livrările de gaze prin conducte, care au fost reduse cu 80% în urma sancțiunilor UE, importurile de GNL în bloc au crescut cu peste 50% de la începutul anului. Cu contracte de livrare de GNL din SUA, Africa și din alte părți ale lumii, acum bine puse la punct, blocul pare dornic să taie un alt flux de venituri din hidrocarburi rusești. „Nu putem și nu ne vom întoarce la status quo cu Rusia ca principal furnizor de gaze”, a declarat Kadri Simson, comisarul european pentru energie.

Nu este clar ce state membre ale UE vor utiliza opțiunea de a bloca GNL rusesc, dacă li se va oferi această posibilitate. Germania și mai mulți membri est-europeni, inclusiv Polonia și statele baltice, s-au pronunțat în favoarea reducerii sau interzicerii totale a GNL rusesc. O astfel de retorică a fost mult mai moderată în Belgia, Spania și Franța, principalii beneficiari ai importurilor de GNL rusesc.

„Construiți infrastructura pentru a scăpa de furnizorul care v-a manipulat piețele (de gaz) și v-a provocat mari dificultăți – și apoi acceptați același furnizor prin GNL? Este ceva în neregulă cu această logică”, a declarat săptămâna trecută viceministrul lituanian pentru energie, Albinas Zananavicius, potrivit Reuters, scrie www.highnorthnews.com..

Aceste eforturi vin în contextul în care compania Novatek, cel mai mare producător privat de gaze din Rusia, se află la câteva săptămâni distanță de punerea în funcțiune a unui hub plutitor de transbordare în apropiere de Murmansk. Hub-ul a fost conceput pentru a facilita livrarea de GNL către Europa. Nu este clar dacă Novatek își va reconsidera decizia, având în vedere planurile UE de a bloca fluxul de GNL către Europa. Compania ar putea alege să amplaseze hub-ul, Saam FSU, în Orientul Îndepărtat, pentru a optimiza livrările de GNL din Arctica către China și India.

Rusia vrea să-și majoreze producția de GNL la 100 mil. tone/an

La rîndul ei Rusia a anunțat că intenționează să liberalizeze exporturile de gaze naturale lichefiate din Arctica, într-un efort de a crește producția la 100 de milioane de tone până în 2030. Durata de viață a două spărgătoare de gheață nucleare mai vechi ar putea fi prelungită pentru a ajuta la menținerea deschisă a căilor de navigație pentru transportul gazului către Asia.

Săptămâna trecută, Ministerul rus al Energiei a anunțat o foaie de parcurs pentru a crește semnificativ producția de gaze naturale lichefiate (GNL) în Rusia, în special în Arctica. Efortul se bazează pe o combinație între liberalizarea sectorului GNL din Arctica țării și recurgerea la tehnologii interne pentru a construi instalații de GNL de mare tonaj.

Conform planurilor ministerului, viitoarele proiecte de GNL vor utiliza cel puțin 80% tehnologii interne. Pentru a reduce dependența de tehnologiile străine, cum ar fi schimbătoarele de căldură și turbinele, Rusia este angajată în înlocuirea importurilor de tehnologii GNL începând cu 2014.

Acest lucru a dus la dezvoltarea, de exemplu, a tehnologiei „Arctic Cascade” a Novatek, care a fost proiectată pentru aproximativ 1 milion de tone pe an, dar care a fost deja extinsă la 2-3 milioane de tone pe an.

Într-o declarație, premierul rus Mihail Mishutin a declarat că „guvernul lucrează pentru a crește volumul producției și exportului de gaze naturale lichefiate. A fost elaborat un proiect de lege care va contribui la utilizarea mai activă a capacităților rutelor arctice și la transportul GNL către țările din regiunea Asia-Pacific. Guvernul a propus adăugarea la lista de zăcăminte din care este permis exportul de GNL și punerea la dispoziție de noi zone de licență.”

Sarcina strategică și viitorul pentru exporturile noastre de gaze este dezvoltarea producției de GNL. Potrivit lui Mishustin, aceste eforturi vor avea ca rezultat creșterea producției de GNL a Rusiei la 100 de milioane de tone pe an până în 2030.

Vicepremierul Alexander Novak a vorbit, de asemenea, despre acest efort săptămâna trecută, în timpul unei întâlniri cu reprezentanți ai companiilor Gazprom, Novatek, Rosneft și Atomflot.

„Sarcina strategică și viitorul pentru exporturile noastre de gaze este dezvoltarea producției de GNL, care pe termen mediu ar trebui să ajungă la cel puțin 100 de milioane de tone pe an. Până în prezent, conform proiectelor implementate, producția este de aproximativ 33 de milioane de tone. Luând în considerare proiectele în construcție, uzinele din Ust-Luga și Arctic LNG 2, Rusia va produce 66 de milioane de tone de GNL pe an”, a explicat Novak în timpul reuniunii.

Rusia se așteaptă ca eforturile sale de liberalizare să asigure o producție anuală suplimentară de ~35 milioane de tone, pentru a ajunge la 100 milioane de tone până în 2030. Transportul unor volume suplimentare de GNL de-a lungul rutei maritime nordice va spori și mai mult importanța flotei de spărgătoare de gheață a Rusiei. În prezent, aceasta se află într-un proces de modernizare și extindere pe scară largă a flotei sale. Au fost lansate trei noi spărgătoare de gheață nucleare din noua clasă Arktika, urmând ca până în următorul deceniu să fie lansate alte patru. „Posibilitatea ca statele membre să restricționeze temporar capacitățile pentru gaze, inclusiv GNL, din Rusia și Belarus, este un plus important. Trebuie să ne protejăm securitatea aprovizionării”, a afirmat Simson în timpul reuniunii de săptămâna trecută.

Cele mai recente știri

To Top